Sweet Heart

Wednesday, February 1, 2012

Dulu dan Sekarang..

Bersiaran selepas seminggu balik kampung..Hari ni ada budak tak gi sekolah,semalam dia ngadu sakit mata tapi nampak tak ada apa pun..pagi ni bangun cam biasa mandi siap2..tengah breakfast tengok mata dia cam bengkak,alah ingat ke kena gigit semut ke apa,katanya sakit..jadi papa kata tak yah gi sekolah la hari ni pagi klinik..salin baju terus papa bawak pegi klinik..doc kata 'ketumbit' orang kelantan panggil 'timbing',kalau mama masa zaman kecik2 dulu senang je petuanya sapu dengan bawang putih 2,3 kali sapu hilang la...sapu tu kena tahan pedih gak la sebab masuk mata,pedih macam kopek bawang je,kalau kita yang dewasa ni boleh la tahan..sebab pedih tu kesian lak kat dia nak sapu bawang..tak pe la pegi klinik je la..sekali kena 40 hengget terkezuttt beruk gak la mama dengar,doc kasi ubat titik dalam mata,antibiotik dengan paracetamol(demam/tahan sakit)mak aii..ermm melayang 40hengget...klinik tu takde plak kasi resit nak gak tengok berapa harga ubat2 dengan consultation dia..ada sesetengah klinik bagi resit senang nak tegok..tak pe lah yang penting bengkak tu cepat la sembuh ubat mahal tu kena cepat sembuh la...biar berbaloi,tu la petua orang dulu2 bagus sebenarnya mujarab dan jimat tak payah keluar duit pun,cuma terpulang la pada kita sekarang nak guna yang lama atau moden.kalau sesape ada petua nak hilangkan ketumbit yang lain boleh la kongsi ya...

3 comments:

MaMa NuRuL said...

hehe...jauh beza dulu & sekarang..moga cpt sembuh ye mata k.long

danishfamily said...

cpt sembuh yer k.long

irma said...

mintak2 cpt sembuh ye